Sauna

Redukuje stres i zmęczenie, poprawia samopoczucie, oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga odchudzanie... Saunie przypisuje się ogromne korzyści dla zdrowia człowieka. Dowiedz się, czym jest, jak działa i dlaczego warto z niej korzystać.


Sauna wywodzi się z rejonu Finlandii i oznacza pewien "rodzaj kąpieli", który na tym terenie znany jest już od wieków. Sauna fińska to nieduże pomieszczenie ze schodkowato umieszczonymi drewnianymi ławkami. Temperatura w niej oscyluje w granicach od 90°C do 120°C przy wilgotności powietrza w zakresie 5-20%. Wysoka temperatura i stosunkowo mała wilgotność w kabinie sprawia, że organizm przyspiesza reakcję pocenia się skóry.
Wewnątrz sauny znajduje się piec z kamieniami, które, polewane wodą, powodują gwałtowne parowanie, co czasowo zwiększa wilgotność powietrza. Moment polania kamieni wodą zwany jest przez finów "duszą sauny" i uważany za jeden z ważniejszych momentów pobytu w kabinie.
 
"Kąpiel" w saunie jest bardzo korzystna po wysiłku fizycznym. Sportowcy korzystają z niej, żeby zniwelować zakwasy w mięśniach i zregenerować siły. Sauna relaksuje i oczyszcza, zmiękcza skórę oraz usuwa bóle mięśni i stawów. Para wytwarzana w trakcie oblewania gorących kamieni wodą korzystnie jonizuje powietrze, co, zgodnie z fińską tradycją, zapobiega zmęczeniu, nerwowości i niepokojowi. Regularne wizyty w saunie hartują organizm - wzmacniają odporność układu immunologicznego, dając mu tym samym broń do walki z przeziębieniami. Sauna jest też doskonałą formą pielęgnacji urody i pomaga w utrzymaniu czystej i pięknej skóry.

PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z SAUNY

Prawidłowe użytkowanie sauny jest bardzo ważne, ponieważ jedynie wtedy efekty będą zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zawsze należy pamiętać, aby przed skorzystaniem z sauny skontrolować wskazania urządzeń pomiarowych - termometru, higrometru informującego o wilgotności powietrza oraz klepsydry odmierzającej czas naszego pobytu. Kolejne etapy seansu powinny przebiegać w następujący sposób:
 
Przygotowanie do kąpieli

1. Przed kąpielą parową należy obowiązkowo dokładnie umyć ciało pod prysznicem - nie tylko ze względu na higienę własną i innych użytkowników sauny, ale również po to, by usunąć wszelkie resztki kosmetyków. Substancje w nich zawarte mogłyby zablokować pory skóry i uniemożliwić dokładne jej oczyszczenie oraz wydalanie potu.
2. Po wyjściu spod prysznica należy dobrze się wytrzeć, ponieważ sucha skóra poci się szybciej.
3. Użytkownicy sauny, przed wejściem do kabiny, powinni pamiętać o ściągnięciu wszystkich metalowych ozdób (kolczyków, łańcuszków, pierścionków, bransoletek itp.), gdyż mogą one spowodować poparzenia skóry!

Kąpiel
 
Pierwsza faza kąpieli:
1. W saunie na początku siadamy lub kładziemy się - zawsze na ręczniku (ze względu na zasady higieny i wysoką temperaturę!) - na niższych ławkach. Dopiero po krótkiej aklimatyzacji możemy usadowić się na ławkach górnych, gdzie, zgodnie z prawami fizyki, panuje wyższa temperatura.
2. Pobyt w saunie powinien być krótki, ale jego oddziaływanie - intensywne. W zależności od samopoczucia, spędzamy w kabinie od 5 do 15 minut.
3. Jeżeli korzystaliśmy z sauny w pozycji leżącej - ostatnie dwie minuty w kabinie powinniśmy spędzić w pozycji siedzącej – tak, aby przyzwyczaić swój układ krwionośny do pozycji pionowej.
4. Następnie, za godnym przykładem Finów, schładzamy swoje ciało. Najczęściej robimy to pod prysznicem, wykorzystując lodowaty strumień wody.

Druga faza kąpieli:
1. Druga tura rozgrzewania ciała powinna trwać kolejne 10-15 minut. Tym razem możemy zwiększyć wilgotność powietrza poprzez polewanie kamieni chochelką wody, a następnie - korzystamy z unoszącej się pary.
2. Czas na kolejny lodowaty prysznic - ponowne zastosowanie zimnej wody zwęża naczynia krwionośne i zwiększa odporność organizmu.
3. Jeśli czujemy się dobrze, nie jesteśmy wyczerpani ciepłem i nie mamy zbyt wysokiego tętna - możemy odbyć w saunie jeszcze jeden, 10-minutowy seans, po którym bierzemy ostatni chłodny prysznic.

Trzecia faza kąpieli:
1. W trakcie ostatniej, niezmiernie istotnej fazy kąpieli, występującej bezpośrednio po ostatnim ochłodzeniu, temperatura tkanek musi osiągnąć parametry wyjściowe - niedostateczne obniżenie temperatury nagrzanych tkanek powoduje dalsze niepożądane pocenie, bóle głowy, złe samopoczucie itp. Resztki potu spłukuje się letnią wodą pod prysznicem.
2. Po opuszczeniu sauny zalecany jest odpoczynek. Nie spieszmy się! Równie ważne, jak termiczne oddziaływanie na nasze ciało, jest pełne odprężenie psychiczne. Czas pobytu w saunie tak naprawdę reguluje nie klepsydra a nasz organizm!
3. W przerwach między cyklami staramy się nie pić (zalecane są jedynie niewielkie ilości wody lub soku pomidorowego, w celu uzupełnienia brakujących minerałów w organizmie). Płyny uzupełniamy po ostatnim cyklu.

EFEKTY

Pierwsze efekty odczuwalne są już po pierwszym seansie w saunie. Największych korzyści doświadczymy jednak dopiero wtedy, gdy kąpieli parowych zażywać będziemy regularnie.

Stosując się do zalecanych zasad korzystania z sauny, osiągniemy:
- relaks psychiczny: kilka chwil poświęconych sobie, w kameralnej atmosferze i błogim cieple, pozwoli odpocząć zmysłom;
- odprężenie ciała: warunki panujące w saunie przyczyniają się do rozluźnienia mięśni i usprawnienia stawów, likwidując lub znacznie łagodząc ich zmęczenie, nadwyrężenie, stany zapalne, dolegliwości bólowe itp.;
- głębokie oczyszczenie porów skóry: gdy pory są zatkane, zgromadzone w nich różnego rodzaju zanieczyszczenia nie mają ujścia i prowadzi to do stanów zapalnych, wyprysków, obrzęków, zaczerwienienia skóry – regularne korzystanie z sauny pozwala tego uniknąć;
- wydalenie z organizmu toksyn: jak wykazują badania, aż 75% toksyn jest usuwanych z naszego organizmu wraz z potem przez pory skóry;
- rozszerzenie naczyń krwionośnych: kąpiel parowa przyspiesza oddech i powoduje wzrost tętna, co usprawnia transport tlenu do komórek naszego organizmu - odpowiednio ukrwiona i dotleniona skóra staje się jędrna, nabiera zdrowego kolorytu i młodzieńczego wyglądu;
- wentylację płuc: przyspieszony oddech i para wodna to idealna inhalacja - zwiększa się wydolność naszych płuc oraz oczyszczają drogi oddechowe (dotyczy to szczególnie łaźni parowej);
- zwiększenie odporności organizmu: naprzemiennie rozgrzewając i schładzając ciało, hartujemy cały organizm - dzięki temu stajemy się mniej podatni na przeziębienia i choroby wirusowe.

Sauna to najlepszy znany ludzkości sposób na oczyszczenie i odnowę organizmu i co więcej – powszechnie dostępny. Kąpiele parowe oferowane są w wielu ośrodkach zdrowia, urody i klubach fitness. Sauna jest również dobrym przygotowaniem do masażu.

Gorąco zapraszamy!